KRAINA ORTOGRAFII:  METODY SŁOWNO-PLASTYCZNE, nauka poprzez twórczą zabawę

Metody słowno-plastyczne to trening ortograficzny oparty na technikach pamięciowych (skuteczne zapamiętywanie pisowni trudnych słów). Poszczególnym trudnościom ortograficznym odpowiadają określone symbole – zakładki ortograficzne. Na przykład symbolem „U” jest ufoludek. I jeżeli, gdziekolwiek pojawia się ta postać, to znaczy, że występują tam wyrazy z „u”. Ufoludek lubi ukrywać się m.in. w dziurkach, dziuplach, butelkach i rurkach. Tak więc dzieci uczą się ortografii na zasadzie skojarzeń. Nauce towarzyszy pozytywna atmosfera, dzięki której ortografia przestaje być  nudna. W efekcie dzieci z chęcią przychodzą na zajęcia; rozwija się w nich motywacja wewnętrzna.

Metody słowno-plastyczne opierają się na obrazach (badania psychologiczne wykazały, że obrazy są lepiej zapamiętywane, niż słowa). Poza rysunkami, na zajęciach pojawiają się różnego rodzaju przedmioty – rekwizyty, reprezentujące określone słowa (np. budzik z ukrytym ufoludkiem). Słowa można ulepić z plasteliny, masy solnej lub wykonać z innych materiałów. Tak więc dzieci ucząc się ortografii, rozwijają również sprawność manualną.

Metody słowno-plastyczne, poprzez wykorzystywanie obrazu, działają na ośrodki korowe prawej półkuli mózgu. Dzięki temu, dzieci z mikrouszkodzeniami w lewej półkuli mózgu (ośrodki odpowiedzialne za mowę i pisownię) mogą bez trudu nauczyć się poprawnej pisowni. 

Nauka ortografii za pomocą technik pamięciowych jest bardziej skuteczna od tradycyjnego treningu ortograficznego, stosowanego w terapii pedagogicznej. Dzieci uczą się szybko i w sposób mimowolny (nie zdając sobie sprawy z tego, że się uczą).